torsdag 21 mars 2013

Ett steg fram, två tillbaka...

Helt plötsligt har nästan hela arbetsveckan sprungit iväg. Ska bli skönt med ännu en helg fylld med Asta, solsken och löpträning.

I söndags var det träff nr.2 på unghundskursen. Vi är bara tre deltagare, så vi får mkt egentid med instruktören, vilket kändes skönt och behövligt, för det kunde verkligen gått bättre!

Asta var galet okoncentrerad i början, inkallning med störning fungerade inte överhuvudtaget och stadgan var lika med noll.. Suuurt! Hon kan bättre till vardags, så jag får trösta mig med det. Halvvägs in på kursen började hon förstå vad det hela handlade om, men vi är klart sämre än de andra ekipagen. Tankar som "vad har jag gjort fel och vad skulle jag gjort annorlunda?" dyker såklart upp. Får påminna mig om att alla hundar är individer och att Asta är några månader yngre än de andra två. Tålamod!

Söndagkväll bjöd på ett sprakade norrsken och jag fick lufta systemkameran för första gången på månader. Tog kameran, stativet och Asta med mig ner till småbåtshamnen och fotade lite. Det var kul, bilderna blev väl sådär, men de får duga! Upplevelsen är det viktigaste! Asta var dessutom jätteduktig och hade världens tålamod när jag grejade med kameran.

Nordlys
I veckan har vi hårdtränat på stadga och inkallning och kanske, kanske ser jag en liten förbättring. Har varit jäkligt bestämd och inte tillåtit ngn tvekan eller ignorans. Hundmöten går faktiskt bättre, mkt mindre stirr och första hundmötet med nosen i backen är avklarat (hoppade och studsade inombords!!) och hon har även skvallrat (om än liiiite sent) på en annan hund. The magic of grillad kyckling! :) 

Veckans höjdpunkt kom igår när vi träffade en supertrevlig tjej (K) med hund på isen. Asta körde sin vanliga "jag lägger mig som värsta vallande BC:n och glor på den andra hunden"-stil och K stannade och frågade om vi tränade eller om vi hade tid att leka en stund. Hennes hund var en tvååring BC/flat/labbe-mix och jättefin och trevlig. Vi stod och pratade en mindre evighet om allt mellan himmel och jord och det slutade med att vi tog sällskap över isen och bytte telefonnr (när gjorde man det senast??). Hon erbjöd sig dessutom att vara hundvakt om det skulle behövas. Asta och Simra (som hunden hette) lekte jättebra ihop och det var så kul att se! :) Värme i mamma-hjärtat. Tyvärr är K och sambon på väg att flytta från stan, i juni redan, men intalar mig själv att det är långt kvar dit. Får verkligen se till att träffas igen!

Annars har jag löptränat med massa energi och det är så kul när jag hela tiden ser och känner en förbättring! Motivationen ökar tills det sprutar ur öronen!! Solskenet bidrar såklart, mina chockrosa löpardojor likaså. 

Har en bekännelse också... Har gjort ännu en sak, som jag aldrig trodde jag skulle göra. Jag har köpt en Onepiece. Rodnar inombords, men myser desto mer när jag nyduschad får krypa  ner i det ultimata mysplagget..:)
Morgonmys!

Imorrn är det fredag, lunch med jobbet och sen är det helg igen..! Tiden springer iväg!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar