torsdag 14 mars 2013

Känslan!

I söndags var jag och Asta på första unghundskursen, där vi började med ett teoripass på 1,5 h. "Ta gärna med hunden, det är bra träning", fick jag höra från ledaren. Jaha, hur ska jag få Asta att sitta tyst och lugn i dryga timmen, för att jag ska kunna ta del av vad som sägs? 

Det blev en monsterpromenad helt enkelt! 

2,5 timme och massa lösspringande (sele och spårlina) över storsjöisen och Asta sov som en stock! Det var visserligen bara en hund med, förutom Asta, vilket säkert hjälpte en del. Nöjd matte iaf! Vi gick igenom kursupplägg och en hel del "bra att veta". Är så glad och tacksam att jag hamnat hos Östersunds Hundforum där goda råd och tips haglar ner! Frågetecken rätas ut och tankevurpor styrs upp. Kursen känns otroligt kul och framför allt utmanade! Något vi behöver för att inte stagnera i utveckligen. Asta skulle kunna bli hur bra som helst (i vad som helst!), det är bara jag som måste lära mig hur jag ska gå till väga för att forma henne! Den här kursen känns helt klart som ett steg i rätt riktning.

Natten mellan söndag och måndag var allt annat än bra, somnade sent och vaknade tidigt vilket resulterade i en väldigt sur och tvär Mimmi. Självklart påverkas Asta av mitt humör och blir en liten jävel hon med...*biter ihop*. Måndagen var verkligen skit på alla sätt, men fick åtminstone till 6 km löpning i rent vredesmod. 

Efter måndagen har det bara gått uppåt och tur är väl det! 8 timmars sömn kan verkligen göra sådan stor skillnad i humör på mig. Vädret har varit på topp och små små fräknar har börjat titta fram i mitt ansikte, våren är helt klart på intåg och vem kan vara sur med den vetskapen?

Det har öppnat en yogaskola 50 m från min ytterdörr och jag kunde inte låta bli att signa upp för en kurs med fysisk inriktning under onsdagskvällar. Yoga är så avstressande, får mig att lugna ner andningen, fokusera och stretcha ut min stela, snart 25-åriga, kropp. :P Där träffade jag C, en supertrevlig tjej, som också har hund och delar större delen av mina intressen och vänner! Insåg efter en fb-check att vi nästan hade 20 gemensamma vänner, men aldrig träffats. Himla kul iaf! Ännu ett steg i rätt riktigt, behöver verkligen skaffa mig fler Östersundsvänner (hur jag nu ska hinna med dem?!).

Idag har solen visat sig hela dagen. Efter en snabblunch stängde jag igen datorn och gick en låååångprommis med Asta, där verkligen allt stämde. Känslan fanns där; samarbetet, kontakten, glädjen och pussarna! Så underbart! Hennes tokfokusering på andra hundar börjar också släppa så smått - yes!! Hon kan sitta och stirra på andra hundar, men när jag busvisslar kommer hon som skjuten ur en kanon! Det är avstånd till andra hundar som gäller och sakta arbeta sig närmare allt eftersom det funkar. Hon ska aldrig behöva hamna i ett mentalt "låst" läge (tips från Ö H - tack!). 

På eftermiddagen blev det 7,5 km löpning med lite koordinationslopp och fartlek med 5 minuters intervaller i kvällssolen. Kroppen kändes ganska seg och jag hade nästan 200 i puls efter första intervallen, men med tanke på att jag laddade upp med en långpromenad, så får jag ändå känna mig nöjd. 

Resten av kvällen spenderas i soffan med otroligt gott samvete! Ska stoppa i mig en avocado och en tallrik med turkisk yoghurt, kvarg och hallon. Mums!

Fredagsmys...

Fyndat canvasbur. 

Jättetrött Asta efter unghundskursen i söndags (teori kan också vara jobbigt!).

Ordning på torpet. Kollar på Greys Anatomy och delar på knäckemacka i sängen (se biten på hennes tass!).

Bluebird! Sol i sinnet och kärlek i blicken.
Over and out!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar